Evaluatie energiescan en energiecoaches
3mRapportcijfers en ervaringen van deelnemers
In het voorjaar van 2023 nam onze backoffice telefonisch contact op met ongeveer 150 huishoudens die eerder een energiescan aan huis van een van onze energiecoaches hadden aangevraagd. Maar liefst 110 deelnemers werkten uiteindelijk mee aan ons onderzoek. De meesten van hen hadden vrij recent een bezoek van onze coaches gehad, namelijk in 2021 en 2022. Inwoners van Leudal die eerder bezoek kregen van een van onze energiecoaches, hadden vaak meer moeite zich het bezoek in detail te herinneren.
We wilden onder meer graag weten hoe onze deelnemers het energiecoachen hebben ervaren, hoe handig ze het rapport en alle verstrekte informatie vonden, en welke concrete acties ze vervolgens ondernamen. Zulke inzichten bieden in de toekomst waardevolle informatie voor initiatieven op het gebied van energie-efficiëntie en bewustwording.
Waarom een scan?
De meeste huishoudens vroegen een energiescan aan uit financiële overwegingen, slechts een hele hele kleine minderheid had als motivatie comfort en milieu en dan was er ook nog een groep mensen die andere, niet nader verklaarde, beweegredenen hadden.
Waar een scan?
Bij de inwoners van Heythuysen en Baexem waren de scans het populairst. Gevolgd door inwoners van Neer, Roggel, Haelen en Horn.
Hoge rapportcijfers
De deelnemers waren erg te spreken over onze energiecoaches, die een heel hoog cijfer kregen, gemiddeld maar liefst een 8.2! Het bezoek aan huis scoorde nog hoger met een 8.4. Het adviesrapport zelf kreeg een 8.3 en de energiebesparingstips een 7.7.
Wat gebeurde er na de scan?
Van de 110 bezochte huishoudens gingen uiteindelijk maar liefst 95 aan de slag met verduurzamingsmaatregelen. Eenvoudige kleine (besparings)maatregelen waren het populairst om uit te voeren; 20 deelnemers pasten de cv-instellingen aan, 12 gingen over naar ledverlichting en 11 deelnemers pasten hun eigen gedrag aan.
Zonnepanelen waren qua grote maatregelen het populairst, gevolgd door een aanpassing van de cv-installatie, zoals een warmtepomp of airco-installatie. Qua isolatie stonden spouwmuur-en vloerisolatie bovenaan.
Conclusie
Het nabellen dient bij voorkeur tussen 6-18 maanden te gebeuren na het bezoek van een energiecoach. Als het veel later gebeurt kunnen veel deelnemers zich het bezoek zich niet meer goed herinneren.
De energiescans zelf worden als zeer waardevol ervaren en ook de werkzaamheden van de energiecoaches krijgen over het algemeen een hoge beoordeling.
Verder gaat een groot gedeelte van de deelnemers (ca. 90%) daadwerkelijk tot actie over en voert verduurzamingsmaatregelen uit.
Overigens zijn veel mensen al actief met verduurzaming bezig en voelen ze zich extra ondersteund door de adviezen van onze coaches. Wel is het jammer dat vaak een airco in plaats van een (hybride) warmtepomp voor (bij)verwarmen aangeschaft werd.
Ook interesse in een energiescan en het bezoek van een energieadviseur? Neem dan gerust contact met ons op. Kijk op: https://leudalenergie.nl/contact/.